Kapitalfond köper in sig i Blue Idea

Kapitalfonden VækstPartner Kapital köper in sig i Blue Idea. Målet är att göra det Silkeborg-baserade SMS-företaget till Nordens ledande leverantör av kritiska SMS-tjänster.

Kapitalfonden VækstPartner Kapital (VPK), med huvudkontor i Ry, köper 70 procent av aktierna i det Silkeborg-baserade SMS-företaget Blue Idea.

 

Investeringen är början på en ambitiös tillväxtstrategi där målet är att göra Blue Idea till Nordens ledande aktör inom kritiska SMS-tjänster.

 

Vi har lyckats skapa ett framgångsrikt företag på den danska och svenska marknaden genom att fokusera hårt på vår kärnprodukt, SMS-tjänster. Men vår produkt har också stor internationell potential. Därför har vi länge letat efter en partner som förstår vår produkt, vår marknad och som ser samma internationella potential i Blue Idea som vi själva och som också kan bidra till att förverkliga våra ambitiösa tillväxtmål - allt det får vi av VPK, säger Flemming Bøgely, grundare av Blue Idea.

 

Efter affären äger Flemming Bøgely fortfarande 30 procent av företaget och kommer även fortsätta att vara VD för Blue Idea.

 

40 miljoner SMS

De flesta danskar får regelbundet SMS via Blue Idea - utan att Blue Idea är synliga för mottagarna. 

 

Företagets kärnprodukt är en plattform som gör det möjligt för företag att ha uppdaterad telefondata till sina kunder så att de har möjlighet att fortlöpande kommunicera med kunder via SMS. Lösningen gör det också möjligt för myndigheter att kommunicera med människor i utvalda geografiska områden - till exempel när vattnet eller värmen stängs av i samband med underhåll.

 

Blue Idea tillhandahåller bland annat hela den kommunala energisektorn i Danmark samt ett stort antal stora och medelstora företag, försäkringsbolag, bostadsföretag och andra organisationer som behöver kommunicera snabbt via SMS med sina kunder.

 

Varje år skickar Blue Idea över 40 miljoner SMS på uppdrag av sina kunder.

 

Aktiv investerare

Det är just Blue Ideas starka ställning på den danska och svenska marknaden som har lett till att VækstPartner Kapital köper in sig i företaget.

 

- Vi fokuserar på B2B-tillväxtföretag med en omsättning på 10-75 miljoner DKK och som är marknadsledande inom en nisch och här passar Blue Idea perfekt. Förutom det faktum att Blue Idea har skapat ett verktyg som är superenkelt att använda och som har stor potential, har Flemming och resten av teamet också skapat ett företag där kunderna pratar riktigt positivt om Blue Idea. Det har varit extremt positivt att prata med många av Blue Ideas kunder, säger Jon Risvig, partner i VækstPartner Kapital.

 

VækstPartner Kapital kommer att vara en aktiv investerare och kommer att vara nära de strategiska besluten i framtiden.

 

- Vi kommer inte att vara en del av den dagliga verksamheten, men vi kommer att vara en utomordentligt aktiv investerare där vi kommer att bidra med nödvändig kunskap för att internationalisera Blue Idea och stärka organisationen med starkare profiler och arbete mer professionell med tillväxtstrategin. Vi tror att vi tillsammans kan lyfta Blue Idea till nya höjder, säger han.

 

Blue Idea grundades 2009 av Flemming Bøgely och sysselsätter för närvarande 12 personer i Danmark och Sverige. Under det senaste räkenskapsåret omsatte företaget drygt 25 miljoner DKK.