I detta sammanhang har vi ett antal nya spännande funktioner som vi gärna vill presentera för dig.
Vi rekommenderar er alla att läsa igenom nedan information. Dels för att få lite inspiration till hur SMS-Service kan användas ännu bättre hos er men vi vill också att ni ska få en kännedom dessa funktioner. De kommer nämligen, om ni inte redan har dem, automatiskt dyka upp i ert gränssnitt.
SMS-chatt
SMS-chatt är en ny, smart lösning som gör att du kan föra en SMS-dialog med kunder och kollegor direkt från SMS-Service.
Du kommer att tilldelas ett avsändartelefonnummer som du använder för att initiera SMS-konversationer direkt från administrationssidan. Det kan till exempel vara en fördel i situationer med dåligt vattentryck i ett område, utebliven mätarställning eller något helt annat. Här kan invånarna svara dig direkt via SMS.
Funktionen kan även användas internt i företaget i situationer där snabb respons behövs som till exempel att kalla in vikarier.
Hur använder jag SMS-Chatten?
Ni kommer inom kort märka att det i menyn till vänster kommer dyka upp ett alternativ som heter ”SMS-Chatt”. Det är här alla era konversationer samlas och kan följas upp. När ni gör nya utskick, oavsett om det är via karta, adress, CSV eller till standardmottagare så kan ni välja att bocka i ”mottagaren kan svara på SMS” -> det är först då meddelandet kommer vara svarbart och kan följas upp under menysteget SMS-Chatt.
När ni klickar fram konversationen kommer ni kunna fortsätta att föra en dialog med mottagaren, genom att skriva en text och skicka i telefonluren till höger.
Tal-SMS
Tal-SMS är en speciell sändningsmetod som låter dig skicka meddelanden till fasta telefoner. Syftet med Tal-SMS är att höja träffprocenten i era utskick, då ni når ut till fler personer som kanske inte har en mobiltelefon.
Systemet omvandlar texten i ert meddelande till tal, så att när mottagaren svarar i telefonen läses ditt meddelande upp. Efter detta kan mottagaren antingen välja att lägga på eller få meddelandet uppläst igen. När de har lagt på får du automatiskt en verifiering att meddelandet är avlyssnat via den vanliga statusrapporten.
Den unika texten för ditt tal-SMS fylls i en separat textruta i den vanliga sändningsvyn när du gör ett utskick och personer med endast en fast telefon får därmed också ta del av den viktiga informationen.
Hur använder jag Tal-SMS?
När ni skapar ett utskick så kommer ni se att under steg 3. Skriv meddelande, så finns alternativet ”Tal-SMS” med. Här kan ni fylla i en unik text för tal-meddelandet. Om ni inte bockar i rutan och skriver en text så kommer det inte skickas iväg något Tal-SMS. Det går självklart att lägga till standardtexter även för detta i era mallar, för att ni ska slippa skriva vid varje tillfälle.
Tomtgränser och byggnader på karta
Kartan kan nu erbjuda er nya vyer med tomtgränser och byggnader. Dessa två kan ni aktivera på alla kartvyer enskilt eller båda två samtidigt. Flera av våra kunder har ett behov av att kunna urskilja tomtgränser och byggnader så det är lättare att avgöra vilka de ska informera om en drifthändelse.
Hur aktiverar jag tomtgränser och byggnader på min karta?
När ni ska skapa ett nytt utskick via karta så kan ni under de tre ”lager-symbolerna” uppe i högra hörnet på kartan välja att bocka i ”byggnader” och/eller ”tomtgränser”. Notera att de endast är klickbara när ni zoomat in en bit på kartan.
Notify
Notify är ett sätt för er att nå ut med automatiska påminnelser till era kunder om att de är registrerade för SMS-tjänsten. Notera att detta endast gäller de som har en manuell registrering för ett nummer/e-post kopplat till en adress, inte de som vi fångar upp från operatörerna. Påminnelsen skickas antingen var 6:e eller 12:e månad. På så sätt kan dina kunder uppdatera och underhålla sina manuella registreringar om de har flyttat, bytt nummer eller liknande. Om ett abonnemang är inaktivt kommer vi automatiskt att radera telefonnumret om det finns i era manuella registreringar och på så sätt hjälpa till att hålla dessa registreringar uppdaterade.
Med Notify-SMS får du också fördelen av att visa dina konsumenter att du lagrar deras data ansvarsfullt. Det visar god databehandlingspolicy och samtidigt uppfyller du informationsskyldigheten – helt automatiskt och utan svårighet.
Hur aktiverar jag Notify för våra manuella registreringar?
Om ni inte har detta aktiverat idag så kommer ni behöva aktivera detta på följande sida, när ni är inloggade i SMS-Service:
Ni fyller i en text för meddelandet – Vårt förslag på text är: ”Hej. Du får det här meddelandet eftersom du har registrerat dig till vår SMS/e-post-tjänst och kommer att få meddelande vid händelser på [Gata] [Husnummer], [Ort]. För att behålla registreringen behöver du inte göra något, men om du önskar att ändra något kan du göra det genom att klicka på länken. Här beskriver vi också vid vilka händelser som vi skickar ut meddelande till dig. www.dinhemsida.se/SMS. Mvh, kommun/kommunalt bolag”
- Ni aktiverar det genom att bocka i ”aktivera”
- Vi önskemål kan in ändra månadsintervall för utskicken i rullgardinen ovanför textrutan.
Saknar ni behörighet att komma åt Notify, skicka ett mail till support@blueidea.se så hjälper vi er.
Email-2-SMS
Som en del av din prenumeration får du även tillgång till email-2-sms. Det är ett verktyg som automatiskt konvertera e-post till SMS. Du kan med andra ord skriva ett mejl från din e-post och skicka det direkt som ett SMS om du anger ett 8-siffrigt mobilnumret framför @email2sms.nu.
Du som kund behöver bara ange vilka e-postadresser som ska tillåtas att använda funktionen så ställer vi in det åt dig. Avsändarens namn på SMS:et kommer att vara samma som du använder till ”vanliga” SMS. Verktyget kan användas externt till dina kunder, men även internt i företaget bland anställda och distributionsgrupper.
Hur använder jag Email-2-SMS?
Detta är en funktion som vanligtvis används på exempelvis sensorer eller liknande som behöver skicka iväg en varning när något visst värde uppnås. Vissa sådana verktyg kan endast skicka e-postmeddelande men vanligtvis vid man ha ett SMS då det är något som mottagaren har hög attention på. Kontakta oss så berättar vi mer och hjälper er igång.
Kamstrup READy
Ni vet väl om att vi har en färdig integration med Kamstrup READy? Denna används för att automatgenerera SMS-utskick när enskilda mätare påvisar läckage eller sprickor. Flertalet vittnar om READys betydelse för att identifiera dessa typer av avvikelser, dock har man saknat en enkel process för att kunna varna de som faktiskt berörs av larmet – nämligen de som bor i fastigheten. Med vårt samarbete med Kamstrup är detta problem numer ur världen! Hör av er till oss så berättar vi mer.